Det ligger udenfor min kompetence, at råde nogen til at foretage et bestemt valg.
Men jeg giver gerne nogle erfaringer videre, jeg selv har lært af, og giver henvisning til et seriøst sted, du bør kunne have tillid til, nemlig Arbejdsdirektoratet. Adressen finder du nedenfor.
Hvorfor Det Faglige Hus og Danske Lønmodtageres A-kasse?
Ved min overgang fra tjenestemandsansættelse til ansat på det private arbejdsmarked, var det vigtigt for mig at sikre mig og min familie bedst muligt. Derfor søgte jeg optagelse i en A-kasse.
Af principielle årsager valgte jeg at gå udenom de fagforeninger og A-kasser, der støtter bestemte politiske partier.
Fra min tid som tjenestemand følte jeg nok en vis immunitet overfor det at kunne blive ledig. Derfor blev der ikke spildt tid på at undersøge forholdene nærmere, og jeg nøjedes med at fokusere på prisen.
Pris og kvalitet gælder også for A-kasser!
Man ved det jo godt fra så mange andre køb og køb af serviceydelser!
Hvis nogen vil mene, jeg ligger, som jeg har redt, så kan jeg desværre ikke modsige dem!
Læs afsnittet ”Pressen skrev”
Forbrugerundersøgelse af A-kasser.
Nedenfor ser vi nærmere på nogle få udvalgte, vigtige punkter, hvor Det Faglige Hus har store muligheder for forbedringer, hvis de vil være en seriøs aktør!
Undersøgelsen er IKKE lavet af små hjemmeside-redaktører, der er betalt af A-kasserne til at rose deres fantastiske A-kasser. Disse anbefalinger findes p.t. mange steder på nettet. Pas på med dem! Forbrugerombudsmanden har taget dette problem op nu.
Nej, - undersøgelsen er foretaget på foranledning af Arbejdsdirektoratet, der bl.a. er sat i verden for at kontrollere A-kasserne.
Arbejdsdirektoratets hjemmeside www.adir.dk fik jeg desværre først kendskab til lidt for sent.
Meget interessante udpluk fra undersøgelsen!
Er du ikke til lange statistikker, så læs her nogle enkelte, vigtige punkter fra rapporten, der viser, hvordan Det Faglige Hus´s Danske Lønmodtageres A-kasse klarer sig. Rapporten er fra november 2009, og der indgår hele 30 A-kasser i undersøgelsen!
I forhold til de enkelte punkter har jeg tilladt mig at indsætte nogle kommentarer relateret min sag.
Spørgsmålet: ”Min A-kasse er god til at vejlede mig om mine rettigheder og pligter som ledig.”
Danske Lønmodtageres A-kasse indtager en delt 5. sidsteplads med langt op til topscoreren, STA, som netop har skiftet navn til Min A-kasse.
Kommentar: Hvis man udsender forældede pjecer, hvis man vejleder telefonisk i én retning, og i modsat retning ved personligt fremmøde, er det forståeligt, at bedømmelsen havner i bunden af skalaen. God vejledning er også rettidig vejledning.
Spørgsmålet: ”Min A-kasse er god til at rådgive om min jobsøgning!”
Danske Lønmodtageres A-kasse indtager en plads som nummer 20. Men med kun 7% ned til bundskraberen og langt op til vinderen, Fødevareforbundet.
Kommentar: Mit møde fik aldrig karakter af at være rådgivende eller vejledende. Det var bebrejdelser, benægtelser og hurtig ekspedition ud, så placeringen nær bunden er også retvisende her.
Spørgsmål: ”Min A-kasse kender mit fag og mit arbejdsmarked!”
Danske Lønmodtageres A-kasse indtager her en delt 3. sidsteplads med en afstand til topscoreren, Byggefagenes A-kasse, der tenderer afstanden til månen!
Kommentar: Til det alt for sent afholdte personlige møde skulle jeg fremvise to stillingsannoncer, jeg ville søge på. Der var glædeligvis 2 gode job i den uge. Det ene var et kontorjob hos LINAK A/S. Vejlederen spurgte interesseret, og jeg troede, hun ville have detaljer til selve jobbet. Til min store overraskelse spurgte hun: ”Hvad er LINAK??????????????!!”
Jeg oplyste hende, at LINAK var en af Danmarks største industrivirksomheder, den ligger på Als i min ”baggård”, og den har lige måttet tage afsked med et par hundrede medarbejdere.
Hvis en eller flere ansatte under Det Faglige Hus ikke kender til de største virksomheder herhjemme og deres situation, så er det vel OK, at de bliver bedømt blandt de absolut laveste i kendskabet til arbejdsmarkedet? (Als-området er faktisk så hårdt ramt af arbejdsløshed, at regionsrådsformand Carl Holst har ansøgt EU´s Globaliseringsfond om hjælp!)
Spørgsmål: ”Min A-kasses hjælp er alt i alt god i forhold til at komme tilbage på arbejdsmar-
kedet!”
Tillykke til de dygtige medarbejdere i Byggefagenes A-kasse!
Danske Lønmodtageres A-kasse skulle nok forsøge at arbejde sig væk fra den beskedne, delte 7. sidsteplads med l a n g t til toppen og kun 5% til bundskraberen, ASE.
Kommentar: Jeg fik kun 50 minutter i personlig audiens med Det Faglige Hus´s vejleder inden sagen var klar. De er i hvert fald gode til at smide deres ledige medlemmer ud. Bare ikke ud af ledighed.
Spørgsmål: ”Min A-kasse er god til at hjælpe med at finde relevante jobs!”
Listen viser, at Danske Lønmodtageres A-kasse ligger nummer 20.
Pointene viser også, at der er flere dårlige A-kasser i denne vigtige disciplin. Så målt efter pointene indtager Danske Lønmodtageres A-kasse faktisk en delt 5. sidsteplads. Byggefagenes indtager igen førstepladsen.
Kommentar: Jeg blev fx vejledt til at søge jobbet hos Rita´s Modetøj i Løgumkloster. Men også et tilsvarende job hos butik ”Tippy” i Haderslev. Du læste rigtigt!
![]() |
"Det Faglige Hus må være de eneste i verden, der ikke kan se det morsomme i deres jobhenvisninger" |
![]() |
Udover man ikke ser så mange ansatte mænd i dametøjsbutikker for tiden, så lå jobbet i Løgumkloster 3:08 timer væk med offentlig transport. Jobbet var et deltidsjob, og jeg skal som fuldtidsforsikret primært rette min jobsøgning mod fuldtidsjob. Endvidere var dekorering en del af jobindholdet. Behøver jeg skrive mere? Læs afsnittet ”Relevante jobs”, (der kunne have forandret mit liv).
Copyright © 2010 - 2012 Det Ufaglige Hus
Designed by i-cons.